Khamis, 28 Oktober 2021

Sepasang Batu Nisan

Sabtu, 24 Oktober lalu, batu nisan yang aku terima telah siap. Aku ajak Akhmal untuk ke perkuburan ibu_suri untuk di tanam ke pusaranya. Aku memang tak larat nak angkat dan mencangkul tanah untuk menanam nisan tersebut. 

Akhmal mengajak kawan baiknya bersama.





Sewaktu aku hendak menempah batu nisan tersebut (yang nombor pembuat batu nisan itu aku dapat dari banner yang digantung di pagar Masjid Kubang Semang), aku minta pendapat anak-anakku, batu jenis mana yang mereka cadangkan.

Akhmal antara yang pertama respon mencadangkan supaya tempah jenis batu sungai kerana semasa hayat ibu_suri, beliau memang suka mengambil batu sungai untuk hiasan di taman kecil rumahku ini. Cadangan ini disokong oleh Along dan Angah sedangkan aku sendiri lebih suka nisan yang dibuat dari batu (kalau tak salah yang di impot dari Cina). Nisan itu lebih cantik buatannya.

Tapi tak mengapalah. Bukan isu besar sangat. Jadi aku akur sahaja dengan cadangan anak-anakku. Harga sepasang batu nisan sungai ini adalah RM380.

Semasa aku dan Akhmal menanam nisan ini, Pak Omar yang ditugaskan menjaga tanah perkuburan ini ada datang dan memberi beberapa panduan.

Kata Pak Omar, batu ini bukan sebenarnya dari sungai tapi dibuat dari konkrit seolah berbentuk batu sungai.

Barulah aku tahu. Tapi logik juga sebab mana nak cari batu sungai yang sebesar ini untuk memenuhi permintaan pelanggan sipembuat yang tentunya ramai. Maka, buat sendiri menggunakan bahan konkrit adalah yang lebih mudah.

Semasa si pembuat menghantar batu nisan ini ke rumah aku, sempat dia memberitahu bahawa bulan ini sahaja dia telah buatkan lebih seratus pasang batu nisan yang kebanyakannya adalah meninggal kerana kes Covid.

Bayangkan.. Itu baru di tangan dia. Bagaimana dengan di tangan pembuat batu nisan yang lain?

Ganasnya virus ini. Dulu aku hanya mendengar atau membaca sahaja tentang impak virus ini akan tetapi bila aku sendiri mengalaminya, aku dapat rasai ke'gerun'an ini.

Muga Allah jauhkan musibah ini dari keluargaku...


6 ulasan:

Kamsiah yusoff berkata...

Semuga arwah bersemadi dgn tenang disana

Warisan Petani berkata...

Semoga diperluaskan alam kuburnya

insan marhaen berkata...

Aameen...

insan marhaen berkata...

Mudah mudahan...

Wak Lat berkata...

wahh unik sungguh batu nisannye..

SukaniMusik berkata...

semuga di perluas alam kuburnya pak cik, saya bantu doa dari jauh.
pak cik juga semuga selalu diberkahi ketabahan dan kekuatan hati