Rabu, 6 April 2022

Perut Meragam

Pagi ini rasa perut tak berapa nak selesa. Ulang alik ke tandas, beraknya sikit sahaja. Angin sahaja yang keluar. Agaknya sebab semalam aku sahur dengan megi kari+roti bun tuna + teh tarik sahaja kot. 

Berbuka semalam pun ala kadar sahaja. Beli moi dan kuih seri muka. Itu pun dah RM6. Ada belen 3 biji buah pelam dari pokok jiran yang gugur, aku kutip dan makan. Itu sahaja makan malam aku. Keluar dengan hasrat nak makan tambahan, kedai kegemaran aku tak buka pula.

Terasa kosong Ramadhan aku tahun ini. Akhmal dah tak lagi tinggal bersama aku. Ketiadaan ibu_suri lebih terasa. Jika tidak. selalunya aku akan sentiasa sibuk mengurus makan minum dan berak mandi dia hingga kekadang berguni guni rungutan aku.

Rupanya hidup tanpa cabaran ini lebih 'menyakitkan'. 

Terbayang bila Raya nanti, Along selalunya akan balik beraya di rumah. Pastinya dia juga akan terasa kekosongan rumah ini. Dah la aku ini jenis pendiam. Dia juga seperti aku, tak banyak cakap. 

Hujung minggu kalau nak balik kampung pun sudah tiada siapa juga. Anak saudara kebanyakannya dah kahwin dan tinggal di rumah sendiri. Kalau masa mereka kecil dulu, akan riuh laman rumah mak dengan gelagat mereka bermain terutama di musim Ramadhan ini sebab hantu syaitan semua telah dirantai.

Namun aku terfikir;

Kalau aku yang baru setengah tahun ketiadaan istri, apatah lagi emakku yang bertahun-tahun ketiadaan abah. Ditambah pula dengan ketidakupaya mak bergerak akibat stroke. Hanya boleh mengesut, itupun amat terbatas akibat usia renta yang menjangkau 80 tahun.

Beginilah hakikatnya kehidupan. Ada yang rezekinya dimasa tua riuh dengan anak cucu yang tinggal se rumah. Namun ada juga yang merenung masa hadapan yang kosong dan sepi.

Namun masih bernasib baik juga kalau nak dibandingkan dengan ortu ( orang tua ) yang tiada lansung waris yang datang menjenguk sedang dia dalam keadaan serba kurang.


3 ulasan:

Mrs. A berkata...

Syafakallah semoga Allah mengurniakan kesembuhan

Ammi berkata...

masuk anginlah tu perutnya IM
teh, seri muka (pulut) tu semuakan geng angin

Suria Amanda berkata...

Jaga pemakanan IM...yang angin jangan dimakan...