Khamis, 28 Januari 2010

Kerantung Hatiku

Seperti biasa hujung minggu aku perlu memikirkan sesuatu. Sesuatu itu ialah..... kemana nak aku bawa ibu_suri jalan-jalan? Hummmhhh...

Masuk ke dalam kereta lalu menekan pedal minyak tanpa ada tujuan tertentu di tempurung kepala.

" Kita nak pi mana? " aku cuba mencungkil idea.

" Jalan ajelah... " Nada suara ibu_suri agak keras. Aku tahu, itu adalah isyarat emosinya kurang baik. Marah kerana aku selalu bertanya kemana hendak pergi bila setiap kali memasuki kereta.

" Kanan atau kiri? " Soalku lagi tatkala sampai di simpang T keluar Taman yang tidak jauh dari Pusat ADUN Penanti. Agak kurang selesa bila memandu tanpa destinasi yang jelas.

" Kanan.. " tegas bunyinya.

Aku yang dah biasa dengan iklim yang tegang seperti ini memandu dengan hati terbuka. Kiri, kanan, kiri, kanan.... Akhirnya aku tiba di sini.

Boleh teka di mana?

ibu_suri sedang posing. " Jangan bubuh dalam internet tau.... " pesannya. He..he..

Lepas makan laksa, makan ABC pulak. " Wow... tingginya ABC ni. Macam KOMTAR la... "

Emosi ibu_suri bertukar ceria bila dalam perjalanan balik. Berkali-kali dia mengingatkan aku supaya singgah solat.


Tertarik dengan beduk ini. Ia mengingatkan aku pada kerantung di masjid kampung aku dahulu. Setiap kali masuk waktu aku akan katuk kerantung itu dengan nada tertentu. Bunyi kerantung itu adalah bunyi kerinduan aku pada keindahan zaman anak-anak dahulu. Zaman yang kini sudah jauh meninggalkan aku.

Entah ada entah tidak kerantung tu lagi. Seperti entah ada atau tidak namaku di sanubari saudara maraku di sana...

Nilai seninya tinggi. Nilai memorinya juga tinggi. Jasanya luas. Tapi bila sampai satu ketika, ianya akan ditinggalkan di satu sudut yang sepi. Tidak berguna dan digunakan lagi.

Bunyi kerantung itu dahulu sama seperti bunyi kerantung hatiku, kini.

Isnin, 25 Januari 2010

Pelan-pelan Kayuh, Brader!

Aku terima sms dari adikku Napi. Itu setelah dia memaklumkan kepada aku bahawa ada sepucuk surat berdaftar dari pejabat peguam tiba di kampung. Aku katakan pada dia, tidak mengapa. Nanti aku semak di pejabat pos.

Kemudian tak lama, Napi sms lagi begini;

" Bismillah...saya tahu apa yang yop rasa sebab saya dah lalui masaalah ini.. Ada masalah yang kita kena selesaikan dan ada masalah, masa yang akan menyelesaikan... "

Memang betul kata adikku, Napi itu. Selama ini falsafah itulah yang aku pegang dalam mendepani semua permasaalahan hidupku ini. Ada masalah boleh aku tangani segera. Ada yang perlu aku minta bantuan orang lain. Ada yang tiada upaya aku berbuat apa-apa melainkan masa yang menentukannya.

Sambung Napi dalam smsnya. Dan inilah yang sesekali menggeletek hatiku. Namun kebenarannya itulah yang aku tak pasti.

"....kata bebudak rock kan yop.... pelan-pelan kayuh brader. Budak baik memang Tuhan suka uji. "

Entahlah!

Jumaat, 22 Januari 2010

Aduuuh!

Walaupun aku tampaknya ketawa bersama kengkawan
tapi sebenarnya hatiku duka mengenang masa depan.

Walaupun aku kelihatannya riuh bergebang dan usik mengusik
namun jauh di hatiku kerisauan mengusik.

Walaupun gayanya aku macam sibuk dengan tugasan
sebenarnya jiwaku hiruk pikuk dengan kekosongan.





















Aku ingin jadi burung
terbang di bomentera tanpa halangan
melihat seluruh dunia yang berbagai ragam.

Aku ingin jadi muazin
menyanyikan lagu azan dengan segala kesyaduan
saban waktu memanggil mereka datang bertemu Tuhan.

Aku ingin menjadi rerama
Hinggap kepelbagai kelopak bunga
Menghisap madu menyentuh stigma.

Aku ingin jadi muballigh
mengembara serata alam menyampai pesanan
mengutip mutiara di tengah lautan
menyiram kasih sayang di hati setiap insan.

Ooppss...... aduuuh!
kepalaku terhantuk ke meja
rupanya aku terlena di depan komputer
jam sudah pukul 5
masa untuk solat Asar di musolla
5.30 pulang ke rumah melayan nasib yang entah bagaimana…



Calibration Lab,
22 Januari 2010

Rabu, 20 Januari 2010

Isteriku

Isteriku,
aku lega kiranya kau ketawa
walaupun aku tahu tidak kemana lamanya
sesaat pun sudah cukup bermakna
bagiku, itulah kenikmatan yang sukar dicerita
hanya Allah sahaja yang memahaminya.

Isteriku,
aku tertekan bila ketidakstabilan emosimu melanda
dunia ini seperti hilang cahaya
harta seperti tiada harga
sesaat kulalui bagaikan mengharung rimbunan api layaknya
dayaku hanya pasrah pada yang Esa
tiada kutahu esok bagaimana
walau setapak melangkah seperti tiada tenaga.

Isteriku,
tatkala menatap wajahmu di peraduan
belasku segera mengelus rawan
bak melihat anak kecil yang tidur keletihan
tidak tahu apa-apa tentang dunia fana
kerana akalnya segentel cuma.

Bila kuberbaring di sisimu
aku hanya mengharapkan cahaya pagi yang syahdu
menyinari hari-hari hadapanku
yang entah bila akan ku temu.

Tiada siapa tahu pedih deritaku
cuma sedikit oleh anak-anakku
cuma sekelumit oleh adik beradikku
cuma seketeq oleh kawan-kawanku
hatta emakku
jauh sekali........ kau, isteriku!


Bayan Lepas,
20 Januari 2010


Khamis, 14 Januari 2010

Bidan Terjun

Terpaksa aku dibidan terjunkan untuk menyambut para tetamu yang datang ke majlis perkahwinan anak saudaraku, Eli.

" La.... Abah hang mana? "

" Abah depa hantaq pi hospital. Tadi abah jatuh kat dapoq. "

Terpempan sekejap.

" Ok..ok.. sat, pak cik bersiap. " lalu menekan butang tutup talipon.

Aku memang diajar tidak banyak soal kalau ada yang minta pertolongan. Apatah lagi dari adik-beradik.

Membuka almari baju, aku bagai tenggelam punca hendak memilih yang mana. Aku memang tidak punya baju yang banyak. 7 - 8 helai sudah mencukupi bagiku. Aku dilahirkan dari keluarga yang susah. Tidak banyak ragam.

" Senang bubuh duit dalam baju ni sebab banyak poket ", bisik hati kecilku sambil menyarung baju Melayu yang kutempah 6 tahun dahulu. Baju Melayu yang paling aku sayang. Warna maron.

Sebaik tiba di rumah pengantin, orang ramai mula datang. Aku belajar memaniskan muka dan menyapa penuh ramah pada saudara mara dan rakan taulan tuan rumah. Aku sebenarnya seorang yang pendiam tapi hari ini aku perlu keluar dari kotak kebiasaan itu. Sedari jam 12 tengahari hinggalah jam 6 petang aku mundar-mandir di situ. Soalan yang paling popular diajukan kepada aku ialah;

" Mana tuan rumah? "

Dan aku pun sampai naik kering tekak mendakap mesra belakang nmereka lalu menceritakan hal yang berlaku. Ah, kalau bolehlah, mau rasanya aku bagi risalah sahaja. Biar mereka baca sebab kenapa aku pula yang sambut mereka. Atau pasangkan pita rakaman supaya mereka dengar sendiri.

Mungkin ada hikmah juga di sebalik insiden ini. Aku sedikit sebanyak belajar menyambut dan meraikan para hadirin. InsyaAllah, kalau tiada aralnya, aku pula yang akan menjadi tuan rumah walimatulurus anak keduaku.

Aduh... punya ralit menyambut tetamu; entah berapa gelas air sirap aku minum. Entah berapa banyak pewarna yang terpaksa ditapis oleh ginjalku. Namun entah kenapa tidak terasa lapar hinggalah bilamana Maghrib menjelma.

Khabarnya, birasku itu mengalami 5 keretakan pada tulang rusuk akibat jatuh tadi. Harap-harap semua ini tidak berlaku pada diriku yang masih diperlukan oleh ibu_suri. Tidak dapat aku bayangkan bagaimana sidiaku itu nanti kalau aku sakit apatah lagi jika tiada di dunia ini...