Isnin, 23 Disember 2013

Kegemaran Kiter...

Aku memang sejak dari dulu meminati musik. Agaknya, mewarisi darah seni abahku yang juga suka menyanyi. Cumanya, aku convert minat musik aku kepada nasyid.

Dan dari dulu juga aku meminati suara Munif Ahmad. Sebermula dia di dalam kumpulan NadaMurni hinggalah dia bersama kumpulan Hijjaz. Lagunya yang paling aku minati ialah Rindu. Cuma sekarang ini suara lunak Munif dah kurang lemak. Agaknya faktor usia. Tak sama macam Asri Ibrahim (Rabbani); makin berumur suara beliau makin mantap.



Meminati dia jugalah hingga kini aku berusaha mencari CD album siri Pelita Hidup I ~ VI dan Penawar Hati 1 ~ 7. Suaranya yang lunak membuatkan aku begitu menghayati irama dan lirik nasyidnya.

Akhill Hayy dalam CD ceramahnya bertajuk Seroja pernah mengatakan bahawa Munif Ahmad jika membawa semula lagu-lagu lama El Suraya, kadangkala lebih sedap dari penyanyi asal itu sendiri.

Baru ada 2. Dok cari lagi 4 tapi tak jumpa-jumpa...
Nak cari lagi 2 CD. Mungkin ada kat Sungai Petani...

Bila aku berada dalam kereta saja, pemain cakera padat aku mesti saja berbunyi. Habis CD, aku akan tukar kepada FM modulator. Dulu, ibu_suri merungut juga sebab kereta aku tak pernah 5 minit pun sunyi dari lagu. la ni, dia dah mangli....

Selalunya, ibu_suri akan mencecer bila aku keluar dari kedai menjinjing CD. 

"You ni tak habis-habis dengan CD."

"Habis duit pada CD tak pe dari habis pada rokok..."

Ntahlah... Mendengar lagu adalah sebahagain dari cara aku me'release' tension. Nak buat camner kalau begitu kegemaran kiter...

7 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Seiring peningkatan usia lagu2 nasyid lebih dekat di hati

BUNDA berkata...

memang betul tu...lagu/muzik ni tak kira lah apa jenis kegemaran masing2...boleh menenangkan fikiran

insan marhaen berkata...

kak cik,
kekadang bila mendengar nasyid Al Jawaher atau Al Mizan, teringat zaman sekolah dulu dengan suasana kampung yang nyaman dan damai.

Bunda,
tadi sempat dengar lagu rock keras dari kumpulan nasyid Al Farabi. Ntahlah... nak tenang fikiran macam manatu? Lagi sakit kepala ada la....

sud@is berkata...

Lagu qasidah pun mengancam juga IM, coba try sekali mesti nak berkali-kali.

NzA berkata...

Samalah dengan saya, kalu drive mesti psg lagu. Teman waktu sendirian.

a.samad jaafar berkata...

assalamualaikum..
sy minat pada muzik n lagu..dahulu..dahulu punya cerita.. sempat ada band sendiri.. tp akhirnya sy melupakannya.. mungkin faktor usia kot

Assalamualaikum berkata...

Bilakah album Penawar Hati (1-7) dikeluarkan?