Rabu, 9 November 2022

Parah

Ya...parah dah aku ni. Hinggakan nak makan pun terkial kial korek poket mencari ringgit membeli makanan.

Ditakdirkan Tuhan bulan ini aku masih belum dapat gaji Walaupun dah nak masuk ke 10hb.

Bos kata, syarikat kekeringan simpanan untuk bayar gaji pekerja.

Tak tahu esok nak makan apa. Nak minta bantuan dari anak anak dah naik segan. Aku tahu, mereka pun ada komitmen sendiri.

Pasrah sahaja kepada Tuhan. Rupanya aku ini nampak sahaja ada kereta, ada rumah besar tapi poket hanya ada habuk. Tahap miskin bandar dah ni.

Tiada pilihan lah nampaknya melainkan jual sedikit dari cd cd aku untuk menyambung hidup. Itupun kalau masih ada orang nak membeli.

Tak mengapalah. Aku pun dan semakin kehilangan ghairah dalam nak menjadi kolektor. Mungkin sampai masanya aku tukarkan cd aku kepada wang yangmana darinya aku dapat menyambung hidup.

CD aku ini pun jika aku mati nanti, anak anak aku mungkintidak tahu bagaimana memghargainya. Silap haribulan mereka buang saja ke tong sampah tepi jalan. Macam aku juga dulu, tak menghargai hobi abah aku membeli piring hitam batu; aku buang belakang rumah. Bising abah aku bila dia tahu.

Biarlah aku dan blogku sahaja yang tahu sepi ini...


5 ulasan:

Syazni Rahim berkata...

semoga murah rezeki pak cik IM

Warisan Petani berkata...

Semoga dipermudahkan urusan seharian im

Kakmim berkata...

Allahu... insya Allah ada jalannya... idea utk prelove koleksi hobi tu pun 1 idea yg baik tuan... slow² kita korbankan harta duniawi kesayangan kita.. semoga dipermudahkan urusan ya

SukaniMusik berkata...

semuga di mudahkan pak cik, tak apa let go koleksi untuk dapatkan wang untuk menyambung hidup, esok jika nak, bisa cari kembali cd tu, saya pun jika terdesak pun macam tu.

Angah berkata...

Allahu...semoga dipermudahkan urusan tuan...